• راهنمای خرید کالیمبا

    با توجه به پیشرفت موسیقی در انواع ساز موسیقی امروزه انتخاب های بسیاری برای ورود به موسیقی داریم.

    افرادی که علاقه‌مند به نوازندگی با ساز کالیمبا هستند، بعضا نگران این موضوع هستند که چطور می‌توانند بهترین ساز را تهیه کنند؟ اما واقعیت این است که در ساز کالیمبا “بهترینی” وجود ندارد چرا که افراد باید با توجه به سلیقه، هدف خود و همچنین با توجه به راهنمایی‌های خرید کالیمبا اقدام به تهیه ساز مد نظر خود بکنند. چرا که انواع مختلفی از سازهای کالیمبا وجود دارد که هر کدام برآورده کنندۀ هدف و نیازی خاص است.

    بهترین کالیمبایی که هر شخص می‌تواند بگیرد به عوامل مختلفی بستگی دارد. مانند : سطح مهارت، آهنگ‌های مورد نظر برای نواختن، هدف آن‌ها از نواختن کالیمبا و سازهای دیگری که می‌خواهند با کالیمبا همراه کنند. در آخر نیز باید با توجه به بودجۀ خود سازی مناسب تهیه کنند.

    علاقه‌مندان به این ساز می‌توانند در این مقاله با راهنمایی‌های خرید کالیمبا آشنا شوند و اقدام به خرید سازی متناسب با علایق خود کنند.

    معرفی کالیمبا

    کالیمبا برای قرن‌ها یک ساز موسیقی پر طرفدار در آفریقا و مخصوصا کشور زیمباوه بوده است. برخی بر این باورند که می‌توان این ساز را جد پیانوی مدرن امروزی دانست.

    واژۀ کالیمبا از کلمه‌ای آفریقایی به معنای پیانوی شستی الهام گرفته شده است. کالیمباهای قدیمی چیزی جز یک تکه چوب و میخ‌هایی که مانند اهرم به آن متصل بودند تا توانایی به صدا درآوردن نت و ساخت ملودی را داشته باشند، نبودند.

    اما به مرور زمان این ساز دچار تنوعاتی در سرتاسر آفریقا شد و سازهایی مثل کالیمبای 2 پل به وجود آمد. مدتی بعد این ساز به غربی‌ها معرفی شد و افرادی مانند هیو تریسی توانستند با تغییراتی، گام‌های غربی را روی این ساز پیاده کنند. بعد از این اتفاقات ساز مرسومی که آفریقایی‌ها با آن می‌نواختند به مرور کنار رفت و فقط تبدیل به یک مدل اولیه از کالیمبا شد.

    از آن پس کالمیباهای مدرن با دو دست نواخته می‌شوند و می‌توانند رنج وسیعی از صداها را، از کم تا زیاد و عمیق تا شفاف، تولید کنند.

    انواع کالیمباها

    قبل از اقدام به خرید کالیمبا، ابتدا با انواع آن آشناشوید. انواع کالیمباها در طرح، سایز و جنس‌های متفاوت تولید می‌شوند. باتوجه به این تنوع، کالیمبایی که بتواند پاسخ دهندۀ اکثر نیازهای شما باشد، را باید بهترین کالمیبا برای خودتان بدانید.

    در مقالۀ راهنمایی‌های خرید کالیمبا ما به بررسی انواع صفحات، سایز و جنس کالیمباها می‌پردازیم تا بتوانید با این راهنمایی‌ها به تهیۀ مناسب‌ترین کالیمبا برای خود بپردازید.

    شکل صفحات کالیمبا

    متداول‌ترین صفحات کالیمبا، صفحات جعبه شکل (Box Shaped) یا توخالی (Hollow) با حفرۀ صدایی که روی آن‌ها تعبیه شده و صفحات تخت (Flat) بدون سوراخ هستند. تفاوت‌هایی که در این دو نوع صفحه با آن مواجه هستیم یکی شدت صدا و دیگری جنس صداست.

    صفحات تخت (Flat)

    ساز کالمیبا به صورت اوریجینال بدون حفرۀ صدا طراحی می‌شود. صدای نهایی که از این کالیمبا دریافت می‌شود، صدایی نرم‌تر، شفاف‌تر و گرم‌تر است. همچنین در این نوع از کالیمبا صدای نت‌های بالا (زیر) بهتر به گوش می‌رسد و کوک بهتری نیز دارند.

    اگر شما علاقه‌مند به نواختن نت‌های بالاتر (زیرتر) دارید و بلند بودن صدا برای شما اهمیتی ندارد، این کالیمبا مناسب‌ترین شکل صفحه را برای این کار داراست.

     

    راهنمایی‌های خرید کالیمبا

    صفحات جعبه‌ای (Hollow Body)

    این نوع از کالیمباها بدنه‌ای رزونانسی دارند، یعنی جعبۀ آن‌ها باعث افزایش گسترش صدا می‌شود. در این حالت وقتی به تیغه‌ها ضربه وارد می‌کنیم رزونانس صدای قوی‌تری ایجاد می‌شود. اصطلاحا شدت صدا در این نوع از کالیمباها بیشتر است.

    این ویژگی در شرایطی که به تیغه‌های نزدیک به حفرۀ صدا ضربه می‌‌زنیم ملموس‌تر است. با این کار می‌توان ویژگی لرزش صدا (Vibrato) را نیز در ساز اجرا کرد و صدایی به شکل wua ایجاد کرد.

    به طور خلاصه در این کالیمباها صداهای پایین (بم) تا متوسط را می‌توان با رزونانس خوب و ویژگی ویبراتو اجرا کرد.

     

    راهنمایی‌های خرید کالیمبا

    بهترین سایز کالیمبا برای شروع کدام است؟

    یکی از مهم‌ترین راهنمایی‌های خرید کالیمبا که باید در این مقاله به آن اشاره کرد تعداد کلیدهای کالیمباست.

    در حال حاضر سازهای 8، 10، 15، 17، 21، 24 و 32 کلید در بازار موجود هستند. بدون شک با داشتن کلیدهای بیشتر، قادر به نواختن انواع گام‌ها و البته آهنگ‌های متنوع‌تری خواهید بود. همچنین با داشتن کلیدهای بیشتر می‌توانید از تیغه‌ها در کوک‌های متفاوتی استفاده کنید.

    8 کلید

    هر چند به عنوان یک فرد مبتدی برای آموزش کالیمبا می‌توانید از سازهایی با تیغه‌های کمتر نیز استفاده بکنید. سازهای 8 کلید برای افراد مبتدی و اینکه بتوانند حس نواختن کالیمبا در این سطح را تجربه کنند سازهای مناسبی هستند.

    این سازها به علت کوچک بودن می‌توانند به راحتی حمل شوند یا حتی به عنوان آویز گردنی استفاده شوند.

     

    راهنمایی‌های خرید کالیمبا

     

    10 کلید

    از این نوع کالیمبا می‌توان برای نوازندگی در یک اوکتاو استفاده کرد. سازهای 10 کلید از سایز متوسط دست‌ها بزرگ‌تر و مقداری از کالیمبای 17 کلید کوچک‌ترند.

    15 و 17 کلید

    این دو نوع ساز، سایز یکسانی دارند و یکی از بهترین سایزهای کالیمبا برای افراد سطح مبتدی تا متوسط به شمار می‌روند. سازهای 15 کلید برای اجرای نت‌های پایین (بم‌تر) مناسب هستند در حالی که سازهای 17 کلید به خوبی می‌توانند انواع نت‌های بالا و پایین (بم و زیر) را به خوبی پشتیبانی کنند. چه با ساز 15 کلید و چه 17 کلید می‌توانید اکثر قطعات معروف را بنوازید.

    21 کلید

    طبیعتا در این سازها به علت وجود کلیدهای بیشتر امکان نوازندگی در گام‌های بیشتری برای نوازندکان مهیا می‌شود و به همین دلیل نوازنده قادر است قطعات پیچیده‌تری را بنوازد.

    همچنین در این سازها با توجه به تعداد بیشتر کلیدها می‌توانید از تکنیک‌ها و مهارت‌های پیشرفته استفاده کنید. چرا که انگشتان شما به طور همزمان می‌توانند نت‌های بیشتری را اجرا کنند.

     

    راهنمایی‌های خرید کالیمبا

    کالیمبای 17 و 21 کلید

     

    24 و 32 کلید

    قطعا این سازها برای سطوح پیشرفته مناسب‌ترین گزینه هستند و البته پیدا کردن آن‌ها در بازار نیز دشوارتر است. از طرفی به علت سخت‌تر بودن کوک و تولید صدای مناسب در این سازها، تولید و طراحی آن‌ها نیز سخت‌تر می‌شود. بنابراین قیمت این سازها از انواع دیگر آن بیشتر است.

    هرچند که اگر شما نوازندۀ حرفه‌ای کالیمبا هستید، داشتن سازی حرفه‌ای نیز لازمۀ کار شماست و پیشنهاد می‌شود اقدام به تهیۀ یک ساز حرفه‌ای 24 یا 32 کلید بکنید.

    بهترین چوب کالیمبا

    درست مانند اهمیت چوب به کار رفته در گیتارها، انواع کالیمبا با چوب های مختلفی تولید میشوند. چوب‌های مختلف، تداعی کنندۀ صدا و رنگ‌های متفاوتی هستند.

    بهترین نوع چوب کالیمبا چوبیست که بتواند صدایی شفاف همراه با رزونانس خوب برای شما تولید کند.

    در این زمینه هم پیشنهاد ما این است که صدای کالیمباهای مختلف با چوب‌های مختلف را گوش کنید و بعد اقدام به خرید بهترین کالیمبا بکنید. هرچند که در ادامه به بررسی برخی از چوب‌های پر استفاده در ساخت کالیمباها می‌پردازیم.

    چوب گردو

    رنگ : اغلب قهوه‌ای تیره با درخششی نسبی

    جنس صدا : غنی و پر

    راهنمایی‌های خرید کالیمبا

    چوب کاج

    رنگ : شفاف و روشن

    جنس صدا : صدا بالا و شفاف

    راهنمایی‌های خرید کالیمبا

    چوب اُکومه

    رنگ : قهوه‌ای تیره و متراکم

    جنس صدا : محکم و با ثبات

    راهنمایی‌های خرید کالیمبا

    چوب اقاقیا

    رنگ : قرمز-قهوه‌ای موج‌دار

    جنس صدا : میانه

    راهنمایی‌های خرید کالیمبا

    چوب بامبو

    رنگ : رنگ روشن با خطوط طبیعی چوب

    جنس صدا : نرم و ملایم

    راهنمایی‌های خرید کالیمبا

    آکرلیک یا چوب؟

    اگرچه آکرلیک از جنس چوب نیست اما رفته رفته به علت ظاهر زیبا و حس خوبی که به نوازندگان می‌دهد تبدیل به جنسی محبوب در بین علاقه‌مندان به کالیمبا شده است.

    آکرلیک نوعی پلاستیک است که از آن برای ساخ بدنۀ ساز کالیمبا زیاد استفاده می‌شود. این ماده زمانی در ساخت کالیمبا به کار گرفته شد که چوب‌های با کیفیت کم کم کمیاب شدند و قیمت آن‌ها افزایش پیدا کرد. این ماده سنگین‌تر و بزرگ‌تر از چوب است. همچنین به علت نوعی حالت شیشه‌ای که دارد می‌تواند نور و رنگ‌ها را به خوبی از خود عبور دهد و از این جهت نمای زیبایی نیز دارد.

    با استفاده از جنس آکریلیک نوعی صدای شفاف و ملو مانند جعبه‌های موسیقی تولید می‌شود که بسیار دلنشین است.

    شاید بتوان این ساز را از لحاظ طراحی و زیبایی، بهترین نوع کالیمبا دانست. پیشنهاد می‌کنیم چه به عنوان نوازندۀ حرفه‌ای و چه به عنوان نوازندۀ مبتدی حتما یک کالیمبای آکریلیک به علت ویژگی‌های ظاهری‌ جذابی که دارد تهیه کنید.

    راهنمایی‌های خرید کالیمبا

    جمع‌بندی

    با توجه به راهنمایی‌های اشاره شده برای خرید کالمیبا حالا شما می‌توانید بر حسب نیاز، علاقه و هدف خود اقدام به تهیۀ ساز مورد نظر خود کنید.

    بهتر است حین خرید از افرادی که تجربۀ بیشتری در زمینۀ موسیقی علی‌الخصوص کالیمبا دارند نیز راهنمایی بگیرید تا خرید موفق‌تری داشته باشید.

    توجه کنید که مهم‌ترین و اولین قدم در شروع یادگیری هر سازی حتی کالیمبا، اراده‌ای قویست. سعی کنید با استفاده از راهنمایی‌های خرید کالیمبا، این قدم اول را با موفقیت پشت سر بگذارید. اما مراقب باشید که وسواس بیش از حد فقط موجب به تاخیر افتادن شروع تمریناتتان می‌شود.

    همین حالا شروع کنید.

     

     

     

    این صفحه چقدر برات مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲۶ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *