• یادگیری اصطلاحات صدابرداری میکروفون، شرط انتخاب مطلوب!

    اگر قصد خرید میکروفون به قصد ضبط فیلم یا تولید محتوا و…  را دارید، لازم است لیستی از اصطلاحات صدابرداری میکروفون را یاد بگیرید تا دچار سردرگرمی نشوید.

    برخی اصطلاحات صدابرداری میکروفون در دید اول ممکن است از نظر شما پیچیده باشد، حتی ممکن است از خرید آن منصرف شوید؛ به این دلیل که نمی دانید کدام مدل نیاز شما را برطرف می کند.

    هنگامی می توانید از خرید خود راضی باشید که با تمام معانی و مفهوم انواع میکروفن ها آشنا باشید.

    اما در این مقاله قصد داریم به اصطلاحات صدابرداری میکروفون بپردازیم تا اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب کنید.

     

    اصطلاحات صدابرداری میکروفون

    گوش انسان قابلیت این را دارد که همزمان بیش از یک صدا را دریافت کند. مثلا می تواند در حالی که موزیکی پخش است، با فرد دیگری صحبت کند در حالی که هم صدای موزیک را بشنود هم صدای فرد را. میکروفن نیز این قابلیت را دارا می باشد. یعنی تمام صدای اطراف خود را دریافت کند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

    • پیکاپ پترن (pickup pattern): الگوی قطبی در میکروفن ها جزء اصلی ترین ویژگی آن ها است. الگو به صورت یک نمودار است که منطقه حساسیت میکروفن نسبت به صدای امواج را نشان می دهد. 
      یک میکروفن، ممکن است همه صدای اطراف خود را از همه جهت دریافت کند یا ممکن است تنها از دو جهت صدا را دریافت کند. در حالت کلی میکروفن ها دارای 3 پیکاپ پترن هستند که در ادامه به توضیح هر یک از آن ها می پردازیم:

    1) میکروفن‌های همه جانبه (Omnidirectional): 

    امواج صدا را از تمام جهات به صورت یکنواخت دریافت می کند.

    2) میکروفن‌های دو طرفه (Bidirectional):

    صدا را تنها از دو جهت (بالا و پایین یا راست و چپ) دریافت می کند، برای مصاحبه های دو نفری مناسب است.

    3) میکروفن‌های تک جهته (Unidirectional): 

    صدا را تنها از یک جهت خاص دریافت می کند و  صداهای اطراف دیگر را ضبط نمی کند.

    • پاسخ فرکانسی میکروفن (Ferequency Response): فرکانس پاسخگویی، منطقه ای را نشان می دهد که بهترین کارکرد و عملکرد میکروفن در آن منطقه صورت می گیرد که با واحد هرتز نمایش داده می شود.

     

    • حداکثر فشار صوتی(SPL (Sound Pressure Level)): این عامل نشان دهنده محدوده دریافت صدای بدون مشکل است. (واحد: دسی بل). این مقدار بالاترین حجم صدا را به صورت باکیفیت را نشان می دهد.

     

    • حساسیت صدا در میکروفن (Sensitivity): این عامل، نشان دهندهء حساسیت میکروفن نسبت به صدا است و همچنین تعیین می کند چه مقدار از امواج صوتی دریافت شده با کیفیت بالا تبدیل به امواج الکتریکی می شوند.

     

    • اثر همجواری در میکروفن‌ها: یکی دیگر از اصطلاحات صدابرداری میکروفون، اثر همجواری است. اثر همجواری سبب می شود فرکانس های خشن و بم هنگامی که به میکروفن نزدیک می شوند، شدت بالایی بگیرد و جلب توجه کند.

     

    • هام (hum): اگر کیفیت میکروفن پایین باشد، ممکن است صدای هوا نیز ضبط شود؛ در نتیجه هام صدایی است که به آن هوا میگویند.

     

    • نویز (noise): اگر مشکلی در میکروفن یا یکی از ابزار های صدابرداری وجود داشته باشد، یک صدایی (ویز) مانند تولید می کند.

    • آمبیانس (ambience): اصطلاحا صدای محیط نام برده می شود. یعنی اگر در محیطی خارج از استودیو مانند خیابان، بخواهیم صدایی ضبط کنیم، تمام صداهای محیط مانند صدای پرنده، صدای ماشین، صدای موتور و… صدای آمبیانس می باشند.

     

    • ولوم میتر (Volume Meter): وسیله ای است که میزان و اندازهء بلندی صدا را نمایش می دهد. بخشی است که هنگامی که صدا پخش می شود، مقدار کم و زیادی صدا را، با تغییرات رنگ نشان می دهد.

     

    • دیستورت (Distorted): هنگامی که صدا بیش از اندازه قوی باشد و ولوم میتر به آخرین درجه خود برسد، دیستورت می گوییم. صدای خوب صدایی است که دیستورت نداشته باشد. شما هنگامی که صدای موسیقی ای را تا انتها بالا می برید، هنگامی که اسپیکر، نتواند در همان ولوم، تمامی فرکانس ها را پخش کند، موسیقی شما شفاف نیست و به خر خر می افتند که اصطلاحا می گوییم دیستورت می شود.

     

    • لول (Level) گیری: تنظیم توان صدا

     

    • صدای مونو (Mono) : صدای مونو هنگامی رخ میدهد که به تمام بلندگوها تنها یک سیگنال ارسال شود. ممکن است صدای مونو، محدود و نامعلوم باشد اما در بعضی از مواقع باارزش ترین صدای موجود می باشد مثل سالن های عروسی، رستوران ها و… .

     

    • صدای استریو (Stereo) : فرض کنید دو بلندگو کنار هم قرار دارند. صدای استریو درواقع برای هر کدام از این بلندگوها، دو سیگنال جداگانه ارسال می کند. استریو از دو تا کانال متفاوت، برای بلندگوی چپ و بلندگوی راست بکار می برد. صدای استریو بیشتر برای برقراری صدای وسیع و گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.

     

    • باند میکس (Mix Channel) : در حقیقت صدای استریو است تنها فرق آن این است که صدای هر دو باند(بلندگوی چپ و بلندگوی راست)، یکی است.

     

    • گفتار (Narration commentary) : صدایی است که گوینده در تصویر نیست و دیده نمی شود و صدای آن روی تصویر دیگری می آید و همراه صحنه فیلم است. اصطلاح دیگری به نام voice over وجود دارد به این معنی که آن گفتاری که روی تصویر پخش است، ممکن است به تصویر درحال پخش، ربطی نداشته باشد یا ممکن است دقیقا مربوط به تصویر باشد.

     

    • صدای مستقیم (Direct sound) : همان صدایی است که در صحنه وجود دارد، صدایی که حین فیلمبرداری و صدابرداری در صحنه است. (صدای شاهد)

     

    • بوم (Boom) : حین فیلمبرداری، برای ضبط صدای بازیگران، میکروفن را به یک دسته بلندی وصل می کنند و بالای سر بازیگران قرار داده و با حرکت آنان، حرکت می کنند. به این دسته بلند، بوم می گویند.

     

    • صدای مغناطیسی (Magnetic sound) : صدای ضبط شده ای که بر نوار مغناطیسی است مثل ضبط صدا. هنگام فیلمبرداری، صحبت ها و گفتگو ها (سر و صداها) به صورت جدا بر روی نوار ضبط می شود. روش کار به این صورت است که این نوار با نوار موسیقی میکس می شود و با استفاده از دستگاه میکسر، حالت نوار تصویری، بر حاشیه فیلم، ثبت می شود.

     

    • رین کت (rain coat) : یک پارچه ای با جنس پشمی است که روی میکروفن قرار دارد، کاربرد آن این است که هنگام باد، از صدای باد برای ضبط شدن جلوگیری کرده و همچنین هنگام باریدن باران، از برخورد باران به میکروفن محافظت می کند.
    • سروصداهای متفرقه (Sound Effects) : شامل همهء صداهای فیلم مانند ماشین، موتور، دویدن، رعد و برق، آب و… به جز صدای صحبت ها و موسیقی.

    • فاز مطلق (Absolute Phase): در بین اصطلاحات صدابرداری میکروفون این اصطلاح، قطبیت کامل بین سیگنال اصلی (در میکروفن) و سیگنال بازتولید شده (از طریق بلندگو) را توصیف می کند.

     

    • Ambient Miking: این به قرار دادن یک میکروفن درصحنه محیطی اتاق برای ضبط طنین های محیطی صدا اشاره دارد. اغلب این کار را علاوه بر مایک کردن مستقیم ساز انجام می دهند تا ترکیبی از صدای مستقیم و طنین انداز را در ضبط ایجاد کنند.

     

    • جایگزینی خودکار دیالوگ (ADR): فرآیند ضبط مجدد دیالوگ برای فیلم در یک محیط کنترل شده پس از فیلمبرداری فیلم، به منظور جایگزینی دیالوگ های ضبط شده ضعیف است.

     

     

    • نوع کاربری میکروفن: میکروفن دارای نوع کاربری متداولی است. از جمله استفاده در کنفرانس ها، همایش ها، سخنرانی ها، مستندات، تولید محتواهای صوتی، تئاتر و… .. باید با اصطلاحات صدابرداری میکروفون تا بدانید هر کدام چه ویژگی دارد.

     

    • کانکتور: یکی از مهمترین اصطلاحات صدابرداری میکروفون کانکتور است. کانکتور میکروفن، یک قطعهء اتصال دهنده است که با آن میتوانید میکروفون را به لوازم خود مانند گوشی موبایل یا لپ تاپ یا کارت صدا متصل کنید.

    کانکتور

    • پاسخ فرکانسی: در ابتدا فرکانس را تعریف می کنیم. فرکانس، فرآیندی است که در یک فاصله زمانی معینی، تکرار می شود. واحد فرکانس، هرتز است که در یک ثانیه، تعداد رخداد هایی که تکرار می شود را اندازه گیری می کند. حال در رابطه با صدا، این رخدادی که تکرار می شود همان سیکل هایی که شبیه موج هستند یا همان امواج صدا است که در یک فاصله زمانی مشخصی (1 ثانیه) تکرار می شود. پاسخ فرکانسی قابلیت مشخص کردن زیر یا بم بودن صدا را فراهم می کند.

    پاسخ فرکانسی را در میکروفن ها، به صورت منحنی نشان می دهند. این منحنی، از سطح سیگنال خروجی میکروفن تشکیل می شود که به صورت دسی بل است.

     

    • برش فرکانس بالا: در اصطلاحات صدابرداری میکروفون به فرکانس ها بسیار توجه کنید. برای کنترل فرکانس بالا، از این فیلتر استفاده می شود. این فیلتر، فرکانس های بالایی را که مورد استفاده قرار نمی گیرد و گوش خراش و تیز است، حذف می کند. برای استفاده از برش فرکانس بالا در میکروفون، باید بازه فرکانس بالا (بالای 1000 هرتز) را روی پلاگین اکولایزر ببندید.

     

    • برش فرکانس پایین: این فیلتر برای کنترل کردن فرکانس پایین مورد استفاده قرار می گیرد. با این فیلتر می توانید صداهایی که ناخواسته همراه صدای اصلی دریافت شده مانند هام را حذف کنید و صداهایی را که به قدری ضعیف است که قابل شنیدن نیست را ببندید. برای استفاده از فرکانس پایین، باید بازه فرکانس پایین (کمتر از 300 هرتز) را ببندید.

     

    • سوییچ پد: سوییچ پد، در محیط هایی که دارای نویز بالایی است، استفاده می شود و از دریافت صداهایی که نویز دارد، جلوگیری میکند. عدم استفاده از سوییچ پد، باعث می شود که اگر میکروفون صدای اضافی دریافت کند، دیگر قادر به تنظیم صدا نشوید. سوییچ پد، بین سطح تقویت کننده و کپسول قرار دارد.

     

    • اقلام همراه: باتری، دفترچه راهنما، کیف، گیره، پایه، کابل، لرزه گیر و پاپ اسکرین، تستر کابل، اسپلیتر و… نمونه هایی از اقلام همراه میکروفن هستند.

     

    • گیرنده و فرستنده میکروفن: دو بخش مهم هر میکروفون، گیرنده و فرستنده آن است. وظیفه فرستنده، تبدیل سیگنال های صوتی به سیگنال های رادیویی است که سپس به گیرنده ارسال می کند. وظیفه گیرنده، تبدیل سیگنال های ارسالی به سیگنال های صوتی است. میکروفن های بی سیم، گیرنده و فرستنده خود را از طریق باتری های شارژی تامین می کند.

    اصطلاحات صدابرداری رو یادبگیر تا بتونی صدایی حرفه ای ثبت کنی

    حالا که یاد گرفتی سریع برو میکروفون مورد نیازتو تهیه کن…

    خرید میکروفون

     

    انواع میکروفن ها:

    تا به اینجا شما با اصطلاحات صدابرداری میکروفون به خوبی آشنا شدید، اکنون وقت آن رسیده به انواع میکروفون ها آشنا شوید. از لحاظ ساختاری، میکروفن را می توان به دو نوع دینامیکی و خازنی تقسیم کرد. از لحاظ کاربردی نیز به قسمت های مختلفی مانند یقه ای، کاندنسر، گلویی و… تقسیم می شوند.

    میکروفن های دینامیکی:

    در میکروفن های دینامیکی، وقتی که یک هادی در میدان مغناطیسی حرکت کند، سیگنال صدا تولید می شود. اکثر آن ها یک دیافراگم خیلی نازکی دارند که در پاسخ به فشار هوا حرکت می کند. هنگامی که دیافراگم حرکت می کند، یک سیم پیچی که صدای معلقی دارد، در میدان مغناطیسی حرکت می کند و جریان الکتریکی ای ایجاد می شود. نسبت به سایر میکروفن ها قیمت کمتری دارد، نسبت به میکروفن های خازنی، حساسیت کمتری دارند.

    میکروفن های خازنی:

    دیافراگم این نوع میکروفن ها، فلزی، باریک و بلند است که کنار دو سطح فلزی و هموار قرار دارد. حجمی که بین این دو سطح قرار دارد، با فشار صدا که به صورت موجی است، تغییر می کند و ظرفیت خازن نیز تغییر می کند.

    میکروفن خازنی به پیش تقویت کننده و مولد برق DC نیاز دارد. حساسیت زیاد آن می تواند یکی از معایب آن باشد. کیفیت خیلی خوبی دارد و به عنوان بوم دستی، بوم صدا، آویز و پایه ای به کار گرفته می شود.

    میکروفون خازنی

    یقه ای:

    میکروفن یقه ای (Lavalier)، میکروفونی در سایز کوچک است که یکی از مهم ترین ویژگی آن نداشتن سیم های بلند و دست و پا گیر است. محدوده استفاده آن ها بسیار بالا است که مهم ترین آن استفاده در تولید محتواهای ویدیویی است. در همایش ها، سخنرانی ها، فیلم های مستند، ضبط کردن پادکست و… نیز کارایی بالایی دارد.

    • انواع میکروفن یقه ای: میکروفن های یقه ای را با توجه به سیم آن ها و سیگنال های صوتی به دو دسته تقسیم بندی کرد:

    میکروفن یقه ای بدون سیم: هنگام استفاده، شما در محیط مورد نظر، به صورت کاملا آزاد هستید. کیفیت صدای آن، بسیار بالا است و راه اندازی و استفاده آن، بسیار ساده است.

    میکروفن یقه ای با سیم: میکروفن های یقه ای را شما می توانید به گوشی، تبلت یا لپ تاپ خود متصل کنید. منبع تغذیهء آن را با استفاده از گوشی همراه خود یا با ریکوردر صدا به راحتی می توانید تامین کنید. هنگام خرید آن، به رابط اتصالی و همچنین طول سیم آن، توجه ویژه ای کنید.

    • مزایای میکروفن یقه ای: مزایای بارز این میکروفن نداشتن سیم است و گوینده به راحتی می تواند جا به جا شود بدون اینکه از کیفیت صدا کم شود. علاوه بر این، نبود سیم می تواند صحنه مرتب تری را به نمایش بگذارد.

    اگر ضبط طولانی ای را در پیش دارید، توجه زیادی به شارژ باتری میکروفن خود بکنید تا هنگام اجرا، به مشکلی برخورد نکنید.

    میکروفون یقه ای

    کاندنسر الکترونیکی:

    میکروفن کاندنسر، به میکروفن خازنی نیز معروف است. این نوع میکروفن ها، برای اینکه بتوانند انرژی آکوستیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل کنند، از تغییرات ولتاژ یا همان الکتروستاتیکی استفاده می کنند.

    کاندنسر الکترونیکی از منبع تغذیهء ولتاژ، خازن و ترانسفورماتور تشکیل می شوند.

    دو صفحه موازی هم، خازن را تشکیل داده اند. بین این دو صفحه، هوا وجود دارد. صفحه ای که عقب قرار دارد، حرکتی نمی کند و ثابت است اما صفحه جلویی (دیافراگم) که تحرک دارد، دیافراگم دارای پوشش فلزی است که کشسانی است.

    مزایای میکروفن کاندنسر الکترونیکی: کارایی بسیار بالایی دارند، صدای گوینده را به صورت شفاف و واضح دریافت می کنند. این میکروفن ها به دلیل داشتن حساسیت زیاد، نسبت به دیگر میکروفن ها با فاصله زیادی قرار می گیرد. پهنای باند این آن، به صورت خطی و وسیع است.

    میکروفون کاندنسر الکترونیکی

    میکروفن ریبون:

    میکروفن ریبون، جزو میکروفن های دینامیکی محسوب می شود که در ضبط صدا، بسیار حساس است و ظرافت بالایی دارد. نواری ظریف و باریکی در میدان مغناطیسی آن وجود دارد.

    این مدل، به صورت دو وجهی طراحی شده است که صدا را از پشت و جلو دریافت می کنند به طوری که صدا های کناره خود را دریافت نمی کند. دارای کاربرد های زیادی است از جمله:

    • برای ضبط کردن صداهای زهی به کار برده می شود.
    • ضبط با آن در اتاق های کوچک، مشکلی به وجود نمی آورد.
    • در ضبط صدا، منحصر به فرد و خاص است.

    میکروفون ریبون

    میکروفن USB:

    میکروفن های USB، شامل مدار مبدل آنالوگ به دیجیتال و همچنین مدار پری آمپ هستند. با این میکروفن ها قادرید بدون وجود میکسر و کارت صدا از آن استفاده کنید و خیلی راحت می توانید آن را جا به جا کنید.

    این میکروفن در استودیو های خانگی نیز به کار برده می شود و برای پادکستر ها، مصاحبه، دوبلور ها، نوازندگان، سازندگان تولید محتوای صوتی، گویندگان و تمام کسانی که در منزل خودشان اقدام به ضبط می کنند، کاربرد دارد.

    یکی از مزایای جذاب آن، حمل و نقل آسان آن است. نکات مربوط به اصطلاحات صدابرداری میکروفون برای این میکروفون ها بسیار کاربرد دارد.

    میکروفون usb

    مطالعه اصطلاحات صدابرداری میکروفون چه نفعی برای ما دارد؟

    با یادگیری این اصطلاحات و آشنا شدن با آن ها شما متوجه میشوید که برای هدف خود باید چه میکروفونی را انتخاب کرد و از انتخاب های اشتباه جلوگیری کنید.

    اگر میکروفون اشتباهی خریداری کنیم چه اتفاقی میافتد؟

    هر شخصی در هر شغلی که هست هدفی از خرید میکروفون دارد. اگر خرید شما دقیقا مطابق با نیاز شما نباشد ممکن است صدایی که انتظار دارید را به دست نیاورید یا با خریدی اشتباه فقط هزینه اضافی پرداخت کنید. بنابر این باید اصطلاحات صدابرداری میکروفون را با دقت یاد بگیرید.

    این صفحه چقدر برات مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای
    بازگشت به لیست

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *